อ.ดร.วชิราภรณ์ คลังธนบูรณ์ ได้ร่วมกับ ผศ.ดร.นิโลบล วิมลสิทธิชัย (มหาวิทยาลัยราชภัฎเชียงใหม่) ผศ.ดร.ชมนาด บุญอารีย์ (มหาวิทยาลัยขอนแก่น) ผศ.ดร.สุทธินันท์ ชื่นชม (มหาวิทยาลัยราชภัฎเชียงใหม่) อ.ดร.สุจิรา อัมรักเลิศ (มหาวิทยาลัยราชภัฎเชียงใหม่) และ ผศ.สลิลา ศรีรัตนบัลล์ (มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงใหม่) แปลคู่มือการดําเนินงานห้องสมุดโรงเรียน (IFLA School Library Guidelines) พิมพ์ครั้งที่ 2 โดยมี Prof. Dr. Diljit Singh, ศ.ดร.ชุติมา สัจจานันท์ และ ดร.ประจักษ์ วัฒนานุสิทธิ์ เป็นที่ปรึกษา และได้รับการสนับสนุนจากสมาคมห้องสมุดแห่งประเทศไทยฯ
คู่มือการดำเนินงานห้องสมุดโรงเรียน (IFLA School Library Guidelines) เป็นเอกสารจัดทำขึ้นโดยสหพันธ์ระหว่างประเทศว่าด้วยสมาคมและสถาบันห้องสมุด ครั้งแรกเมื่อปี 2002 และปรับปรุงล่าสุดเมื่อ ปี 2015 เพื่อเป็นแนวทางให้บุคลากรวิชาชีพสารสนเทศ และผู้บริหารสถานศึกษาดำเนินงานห้องสมุดโรงเรียนให้สอดคล้องและสนับสนุนการเรียนของนักเรียนและครูผู้สอน คู่มือนี้ได้จัดทำขึ้นเป็นภาษาอังกฤษและแปลเป็นภาษาอื่น ๆ อีกมากกว่า 20 ภาษา ผู้สนใจดูรายละเอียดได้ที่ https://www.ifla.org/publications/node/9512
Dr. Wachiraporn Klungthanaboon collaborated with Asst. Prof. Dr. Nilobon Wimonsitichai (Chiang Mai Rajabhat University), Asst. Prof. Dr. Chommanard Boonaree, PhD (Khonkhan University), Asst. Prof. Dr. Sutthinan Chuenchum (Chiang Mai Rajabhat University), Dr. Sujira Ammaruklert (Chiang Mai Rajabhat University) and Asst. Prof. Salila Srirattanabun to translate the IFLA School Library Guidelines (2nd edition) into Thai. This collaborative translation project was kindly supervised by Prof. Dr. Diljit Singh, Prof. Dr. Chutima Sacchanand, and Dr. Prachak Wattananusit, with the support of the Thai Library Association.
The IFLA School Library Guidelines was developed in 2002 by the School Libraries Section, the International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA) and the second edition was approved by the IFLA Professional Committee in 2015. The guidelines are intended for information professionals and school administrators in charge of managing school libraries and providing teaching and learning supports to the students and teachers. The original English guidelines have been translated into more than 20 languages and are available at https://www.ifla.org/publications/node/9512